"Mitä on filosofia?" ajattelin 16-vuotiaana ennen ensimmäistä lukion filosofian kurssiani. Joku kertoi sen olevan ajattelua, toinen kirjoittamista - sen syvempiä määritelmiä kukaan ei kertonut, enkä tosin itsekään vaivautunut ottamaan asiasta selvää.
Ensimmäinen filosofian kurssi alkoi ja loppui. Kiinnostukseni heräsi, ja pian oli lukujärjestyksessäni muitakin filosofian kursseja. Juuri nyt tarkastelun alla on Georg Henrik von Wirghtin Logiikka, filosofia ja kieli -teos, joka on pääsykoekirjana Helsingin yliopiston teoreettisen filosofian tiedekuntaan. Filosofiasta muodostui lukiossa yksi lempiaineistani, mutta miksi vasta lukiossa? Miksei kukaan kertonut minulle filosofiasta ja filosofeista aikaisemmin? En olisi laittanut vastaan!
Nyt asiaan on ehdotettu muutosta: filosofiaa jo ala-asteelle. Kyseinen ehdotus on mielestäni mielenkiintoinen. Lukiossa on vain yksi pakollinen filosofian kurssi, mikä tarkoittaa sitä, ettei aiheessa päästä kovin syvälle. Tosin sama juttu on ainakin psykologiankin kohdalla: yksi pakollinen kurssi lukiossa, minkä jälkeen päätään ei tarvitse aiheella vaivata paitsi halutessaan.
Filosofian liittäminen jo peruskoulun oppimäärään ei olisi mielestäni huono ratkaisu, enkä usko, että siitä olisi mitään haittaakaan. Ala-asteikäiset ovat vielä melko nuoria, mutta ainakin yläasteella homma voisi toimia. Ei tuntimärien tarvitsisi olla isoja; ehkä jo yksi tunti viikossa olisi riittävästi: filosofia kehittäisi nuoren ajattelua ja kenties jopa opettaisi toimimaan joissain tilanteissa oikein väärän sijasta etiikan opiskelun myötä. Kovin syvällistä metafysiikkaa peruskoululaisille tuskin kannattaisi syöttää - aiheeseen kun voi syventyä jatko-opinnoissaan tarkemmin - mutta esimerkiksi juuri etiikan perusteet ja yleisimmät filosofit saattaisi herättää nuorten mielenkiinnon, mikä voisi taas johtaa filosofian opiskelun lisääntymiseen lukiossa. Ainakaan meidän lukiossamme filosofian syventävät kurssit eivät olleet niitä halutuimpia verrattuna muiden reaaliaineiden kursseihin, eikä filosofian kirjoittajien osuus ylioppilaskirjoituksissakaan päätä huimaa. Siis lisää filosofiaa kouluihin!
Filosofia peruskoulussa tarjoiaisi oppilaille loistavan väylän väittelemiseen. Väitteiden ja perustelujen ei tietenkään tarvitsisi olla äärimmäisen syvällisiä, mutta silti väittely varmasti kehittäisi nuorten argumentointikeinoja, joista on varmasti hyötyä jatko-opinnoissa ja tulevaisuudessa muutenkin. Esimerkiksi äidinkielen opettajat ovat monesti sanoneet, että kaikki eivät osaa perustella väitteitään kirjoituksissaan - miksei siis opittaisi seisomaan omien mielipiteiden takana ja perustelemaan niitä jo nuorempana?
20. huhtikuuta 2010
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti